Uczeń szkoły podstawowej spędza w szkole średnio więcej niż 5 godzin dziennie. Czas powrotu do domu wydłużają dojazd, pobyt w świetlicy czy dodatkowe zajęcia, dlatego dziecko w wieku szkolnym przynajmniej jeden posiłek musi spożyć w szkole. Każdy uczeń powinien zatem przed wyjściem z domu spakować do plecaka dodatkowy posiłek – drugie śniadanie. Powinno być pożywne, a jednocześnie estetyczne i łatwe do zabrania na wynos.

 

 

Posiłek ten powinien zostać zjedzony maksymalnie po upływie 4 godzin od pierwszego śniadania. Będzie to cenna i potrzebna dawka energii i składników odżywczych po intensywnej pracy umysłowej i wysokiej aktywności fizycznej, która przywróci dziecku siły i poprawi sprawność intelektualną. Pamiętajmy, że nawet najobfitsze śniadanie spożyte w domu nie zaspokoi zapotrzebowania dziecka na podstawowe składniki odżywcze przez cały czas spędzony przez nie w szkole.

Tymczasem pojawiający się głód może powodować zmniejszenie koncentracji, osłabienie aktywności umysłowej, spadek aktywności fizycznej czy rozdrażnienie. Dziecko może częściej sięgać po słodycze i spożywać posiłki zbyt obfite. Efektem tego będzie dostarczanie organizmowi nadmiernej ilości kalorii, cukru i tłuszczu, które sprzyjają nadwadze i otyłości.

Do plecaka na drugie śniadanie

Aby zaspokoić potrzeby młodego organizmu, drugie śniadanie powinno zawierać:

  • pełnoziarniste produkty zbożowe, np. chleb żytni, orkiszowy, graham, makarony razowe, ryż brązowy, różnego rodzaju kasze (jaglana, kuskus razowy, pęczak itp.), płatki owsiane, jęczmienne, żytnie,
  • warzywa i/lub owoce – świeże, sezonowe lub/i suszone niedosładzane i niesiarkowane,
  • produkty białkowe – np. ser twarogowy półtłusty, serek twarogowy ziarnisty, jogurt naturalny 2% tłuszczu, jajka, nasiona roślin strączkowych (soczewicę, ciecierzycę, fasolę, groch itp.),
  • dobre tłuszcze – np. olej rzepakowy, nasiona słonecznika, dyni, sezamu, orzechy, migdały, masło min. 82% tłuszczu mlecznego w ograniczonej ilości.

Wzorcowe drugie śniadanie powinno składać się z trzech elementów z wykorzystaniem wyżej wymienionych składników:

  1. kanapek lub sałatki warzywnej/owocowej albo kaszy z owocami/warzywami itp.,
  2. warzyw i/lub owoców pokrojonych w cząstki bądź słupki,
  3. napoju – wody lub herbaty z suszonych owoców bądź świeżo wyciskanych soków owocowych, warzywnych, owocowo-warzywnych.

Drugie śniadanie nie musi być pracochłonne w przygotowaniu i trudne do zabrania na wynos. Dzień wcześniej, wieczorem, można przygotować potrzebne składniki. Natomiast do zapakowania drugiego śniadania idealnie sprawdzą się śniadaniówki i plastikowe pojemniczki.

Propozycje dań na drugie śniadanie do szkoły:

  • kasza jaglana z owocami, jogurtem naturalnymi i migdałami, marchewka do chrupania, woda mineralna,
  • kanapki pełnoziarniste z masłem i warzywami, gruszka, rzodkiewki do chrupania, herbata z suszonych owoców (bez cukru),
  • naleśnik pełnoziarnisty z twarogiem i warzywami, nektarynka, woda mineralna,
  • sałatka owocowa z otrębami, jogurtem naturalnym i pestkami dyni, papryka czerwona do chrupania, woda mineralna,
  • kanapki pełnoziarniste z pastą z ciecierzycy i warzywami, pomidorki koktajlowe, jabłko, kefir naturalny do picia,
  • sałatka z ryżem brązowym i warzywami, jabłko, herbata z suszonych owoców (bez cukru).

Foto

materiał: http://dziecisawazne.pl